Årsberättelse
1.1–31.12.2023
2023
2Årsberättelse 2023 Innehåll
Innehåll
ÅRSBERÄTTELSE 2023
3 Sysselsättningsfondens år i
korthet
4 Verkställande direktören har ordet
7 Nyckeltal 2023
8 Strategi, mission, vision och
värden
11 STYRELSENS
VERKSAMHETSBERÄTTELSE
12 Sysselsättningsfondens uppdrag
14 Samarbete med intressentgrupper
15 Sysselsättningsfondens
kundtjänst
17 Arbetslöshetsförsäkringspremier
25 Vuxenutbildningsförmåner
35 Ekonomi
38 Investeringsverksamhet
41 Hållbarhet
46 Riskhantering
48 Personal
51 Händelser efter
räkenskapsperioden
52 Förvaltnings- och styrsystem
65 Belöningsrapport
70 BOKSLUT
71 Bokslut (IFRS) 2023
74 Noter till bokslutet
116 Revisionsberättelse
3Årsberättelse 2023
Sysselsättningsfondens år i korthet
Sysselsättningsnivån i Finland var god, vilket ledde till att
vårt årsresultat uppvisade ett klart överskott.
Nyheten om indragning av
vuxenutbildningsförmånerna
inledde ett omfattande
förändringsprojekt i fonden.
Vi finansierade
arbetslöshets-, pensions- och
vuxenutbildningsförmåner
till ett belopp av sammanlagt
2934
miljoner euro.
Från och med början av
året finansierar vi det nya
omställningsskyddet med
omställningsskyddspremier
som samlas in från
arbetsgivarna.
Nyckeluppgifter 2023
4Årsberättelse 2023
Verkställande direktören har ordet
Verkställande direktören har ordet
Sysselsättningsfondens verksamhetsår
rymde framgång och måluppfyllelse. Men
vi ställdes också inför otrevliga överrask-
ningar som ändrade våra planer för återsto-
den av året.
I början av året införde vi framgångsrikt
vårt nya datasystem som byggts upp för
insamling och behandling av omställnings-
skyddspremier. Vi lyckades öka automa-
tiseringsgraden för beslut av betalnings-
ansökningar av vuxenutbildningsstöd. Vi
lyckades också införa automatiskt besluts-
fattande för ansökningar om förlängning av
tidigare beviljad stödrättighet.
I maj godkände Sysselsättningsfondens
styrelse nya strategiska mål för fonden.
Enligt de förnyade målen producerar vi
digitala tjänster pålitligt och med hög
kvalitet samt ökar produktivitet och ef-
fektivitet, vi ger en utmärkt kund- och
personalupplevelse.
Som verkställare av den sociala trygghe-
ten fokuserar vi starkt på socialt ansvar i
vår verksamhet. Åren 2022 och 2023 har vi
arbetat med fondens egen hållbarhetshel-
het som syftar till att stödja uppnåendet av
FN:s mål för hållbar utveckling i Agenda
2030. Dessutom syns hållbarhet till exem-
pel i vår placeringsverksamhet, i anskaff-
ningen av skuldfinansiering samt i vårt
likabehandlings- och mångfaldsarbete.
KUNDUNDERSÖKNING GAV NY
INFORMATION OM ANVÄNDNINGEN
AV VUXENUTBILDNINGSSTÖD
Under våren utredde vi för första gången
i vuxenutbildningsstödets historia var-
för stödmottagarna har beslutat att börja
studera, hur de upplever att vuxenutbild-
ningsstödet har påverkat karriären och
hur de upplever måluppfyllelsen. Nästan
5000 personer svarade på undersökning-
en. Planer på branschbyte, belastning i det
nuvarande arbetet samt vilja att avancera
i karriären var motivationsskälen till
studier i arbetslivet. De kvantitativa och
5Årsberättelse 2023
kvalitativa svaren visade att stödmottagar-
na utnyttjar stödet på ett ansvarsfullt och
mångsidigt sätt för att lösa utmaningar i
arbetslivet.
Vi offentliggjorde resultaten av kundunder-
sökningen om upplevd inverkan av vux-
enutbildningsstödet på ett effektfullt sätt
på ett seminarium torsdagen den 15 juni.
Följande dag publicerades Petteri Orpos
regeringsprogram och i en bilaga fanns en
skrivning om indragning av vuxenutbild-
ningsstödet. Senare meddelades att också
yrkesexamensstipendiet ska dras in.
INDRAGNINGEN AV
VUXENUTBILDNINGSFÖRMÅNERNA
ÄR EN STOR FÖRÄNDRING FÖR
FONDEN OCH VÅRA KUNDER
Indragningen av vuxenutbildningsför-
månerna innebär en stor förändring för
Sysselsättningsfonden, trots att våra
övriga lagstadgade uppgifter fortsät-
ter. Indragningen har också betydande
personaleffekter. Därför låg fokus under
den andra hälften av 2023 på förändrings-
hantering och förberedelser för förändring.
Samtidigt producerade vi information om
genomförandet av vuxenutbildningsstödet
för medierna och våra intressentgrupper,
vi sammanställde vår utvärdering av olika
utvecklingsförslag och kommunicerade på
bred front med kunder.
Regeringens proposition med förslag till
lag om att slopa vuxenutbildningsförmå-
nerna lämnades till riksdagen i februari
2024. Lagens slutliga form, godkännandet
av lagen samt huruvida det kommer någon
annan stödform i stället för vuxenutbild-
ningsstödet är öppet när detta skrivs. So-
cial- och hälsovårdsministeriet har tillsatt
en arbetsgrupp för att fundera på stöd för
kontinuerligt lärande. Arbetet avslutas i
slutet av mars 2024.
GOD SYSSELSÄTTNINGSUTVECK-
LING MÖJLIGGJORDE EN BETYDAN-
DE SÄNKNING AV ARBETSLÖSHETS-
FÖRSÄKRINGSPREMIERNA 2024
I ekonomiskt hänseende var 2023 bra för
Sysselsättningsfonden. Sysselsättningsni-
vån var god, vilket ledde till att fondens års-
resultat uppvisade ett klart överskott och
vår konjunkturbuffert närmade sig maxi-
mistorleken. Dessutom bidrog utsikterna
för ekonomin och sysselsättningen samt
den uppskattade utgiftssänkande effekten
av skrivningarna i regeringsprogrammet
till att vi föreslog en betydande sänkning av
arbetslöshetsförsäkringspremierna 2024.
Verkställande direktören har ordet
6Årsberättelse 2023
De ändringar som görs i utkomstskyddet
för arbetslösa med stöd av regeringspro-
grammet minskar de utgifter som in-
går i fondens finansieringsansvar ännu
2024, men under de kommande åren ökar
effekten.
Hösten 2023 tillsattes en arbetsgrupp
med syftet att överväga möjligheterna
att kanalisera socialförsäkringsfonder-
nas besparingar till nytta för statsfinan-
serna. Arbetsgruppen utreder också för
Sysselsättningsfondens del frågor med
anknytning till kanalisering av bespa-
ringar. Vi har tagit fram information om
vår verksamhet för arbetsgruppen och
fört diskussioner med tjänstemännen.
Sysselsättningsfondens uppgifter är fast-
ställda i lagen. Vår huvuduppgift är att
finansiera utkomstskyddet för arbetslösa
och annat fastställt socialskydd. Vi samlar
in finansieringen med arbetslöshetsför-
säkringspremier. Alla de medel vi samlar
in är avsedda för de finansieringsuppgifter
som vi föreskrivits i lag. Det är viktigt att
arbetsgruppens förslag och regeringens
beslut görs så att fonden kan sköta fi-
nansieringen av utkomstskyddet för ar-
betslösa och övrig socialförsäkring samt
jämna ut premiefluktuationer med hjälp av
konjunkturbufferten.
Sysselsättningsfondens verksamhet vilar
på vår kompetenta och yrkeskunniga per-
sonals arbetsinsats. I slutet av 2023 levde
vi i osäkerhet och vi försökte förbereda oss
på förändring utan att det slutliga inne-
hållet i förslaget om att slopa vuxenutbild-
ningsförmånerna var klart. Vår personal
är förändringstålig och arbetar för samma
mål. Kulturen av att arbeta tillsammans
är en obestridlig resurs. Det påvisas redan
av det faktum att vi trots förändringen
och osäkerheten kunde skapa en utmärkt
kundupplevelse och sköta våra lagstadgade
uppgifter klanderfritt.
JANNE METSÄMÄKI
verkställande direktör
Verkställande direktören har ordet
Vår personal är förändringstålig och arbetar för samma mål.
7Årsberättelse 2023
Nyckeltal 2023
Nyckeltal 2023
Siffrorna anges i miljoner euro.
Inkomster 2019 2020 2021 2022 2023 Ändring € Ändring %
Arbetsgivarpremieintäkt 1238 993 1160 1327 1413 86 6 %
Löntagarpremieintäkt 1379 1073 1241 1424 1490 66 5 %
Statsandelar 688 1248 911 717 704 -13 -2 %
Självrisk- och omställningsskyddspremieintäkt 39 26 23 22 20 -2 -9 %
Intäkter totalt 3345 3340 3335 3491 3627 137 4 %
Utgifter 2019 2020 2021 2022 2023 Ändring € Ändring %
Arbetslöshetskassor, Sysselsättningsfondens andelar -954 -1372 -1463 -1039 -1098 60 6 %
Arbetslöshetskassor, statens andelar -685 -1245 -909 -714 -700 -14 -2 %
Pensionsskyddscentralen -577 -870 -902 -596 -600 4 1 %
Folkpensionsanstalten -206 -207 -239 -243 -263 20 8 %
Vuxenutbildningsförmåner -187 -197 -186 -189 -201 12 6 %
Arbets- och näringsministeriet -24 -25 -14 -20 -30 10 52 %
Statens Pensionsfond -8 -9 -11 -8 -8 -1 -6 %
Förvaltningskostnader -19 -21 -26 -23 -34 11 48 %
Utgifter sammanlagt -2659 -3947 -3750 -2832 -2934 102 4 %
Nettofinansieringsintäkter 8 -16 3 -34 69
Förändring av nettoförmögenheten 694 -623 -412 625 763
Nettoförmögenhet 2019 2020 2021 2022 2023 Ändring € Ändring %
Investeringstillgångar och likvida medel 1020 1831 1339 1885 1869 -16 -1 %
Fordringar, periodiseringar och anläggningstillgångar 725 593 679 818 859 42 5 %
Kortfristiga och långfristiga lån 0 1287 1299 1299 599 -700 -54 %
Arbetslöshetsförsäkringspremie- och andra skulder 78 92 86 146 109 -38 -26 %
Nettoförmögenhet 1668 1045 633 1258 2021 763 61 %
8Årsberättelse 2023
Strategi, mission, vision och värden
Strategi, mission, vision och värden
Sysselsättningsfondens strategi
omfattar en mission, en vision,
strategiska mål samt värden.
Vår mission, det vill säga vår grundläggan-
de uppgift, är: Vi ger trygghet vid föränd-
ringar i arbetslivet. Vår vision är att vara en
överlägsen verkställare av socialskyddet.
Våra värden är: våra kunder först; vi förny-
ar, vi utvecklar, vi agerar; vi är ett enhetligt
team.
I maj 2023 godkände fondens styrelse våra
uppdaterade strategiska mål utifrån det
strategi- och scenarioarbete som inleddes
året innan. Vi sammanfattade våra strate-
giska mål på följande sätt:
Vi producerar digitala tjänster pålitligt
och med hög kvalitet.
Vi ökar produktivitet och effektivitet,
vi ger en utmärkt kund- och
personalupplevelse.
I våra mål framhävs effektiv och tillförlit-
lig skötsel av våra lagstadgade uppgifter
samt utnyttjande av digitalisering. Av
målen framgår också betydelsen av pågå-
ende utvecklingsprojekt och den ökning av
IT-kompetensen som vi eftersträvar.
Vi ger trygghet
vid förändringar i
arbetslivet
9Årsberättelse 2023
Sysselsättningsfondens strategi
Värden
Vision
Överlägsen
verkställare av
socialskyddet
Våra kunder
först
Vi förnyas
Vi utvecklas
Vi agerar
Vi är ett
enhetligt
team
Strategiska mål
Mission
Vi ger trygghet vid
förändringar i arbetslivet
Förändringskrafter
Föränderliga krav på kompetens och utbildning
Förändringar i socialskyddssystemet
Fragmentering och oförutsebarhet av det politiska beslutsfattandet
Förändringar i utbildningen och studiemetoderna
Förändringar i arbetet, arbetslivet och försörjningen
Utvecklingen, stabiliteten och kraven av finansmarknaden
Den socioekonomiska polariseringen av regioner och medborgare
Kundernas och intressentgruppernas förväntningar, förändrat konsumentbeteende
Krav/förväntningar på integrering av de offentliga tjänsterna − “allt från samma lucka”
Vi ökar produktivitet och effektivitet,
vi ger en utmärkt kund- och
personalupplevelse
Vi producerar digitala tjänster
pålitligt och med hög kvalitet
Strategi, mission, vision och värden
10Årsberättelse 2023 Strategi, mission, vision och värden
Vi förnyar integrationerna och arkitekturen
samt genomför de ändringar och åtgärder
som regleringen förutsätter. Vi höjer au-
tomatiseringsgraden kontrollerat för att
förbättra tjänsterna och öka effektiviteten.
Vi har lyckats höja kundupplevelsen till
en god nivå. Detta vill vi förbättra ytterli-
gare. Ett centralt mål är också att förbättra
medarbetarupplevelsen.
År 2023 främjade vi våra mål genom att
föra strategiska utvecklingsprojekt framåt
och stärka den IT-kompetens som digita-
liseringen förutsätter. För att följa upp hur
målen förverkligades använde vi mätare
för framför allt effektivitet, kundupplevelse
och personalnöjdhet. Fondens styrelse föl-
jer regelbundet upp framstegen mot målen
och bedömer behovet av att uppdatera stra-
tegin på sitt årliga strategimöte.
MISSION
Vi ger trygghet vid
förändringar iarbetslivet
VISION
Överlägsen verkställare av
socialskyddet
VÄRDEN
Våra kunder först
Vi förnyar, vi utvecklar,
vi agerar
Vi är ett enhetligt team
Vi har lyckats höja kundupplevelsen
till en god nivå.
11
Styrelsens verksam-
hetsberättelse
12Styrelsens verksamhetsberättelse 2023
Sysselsättningsfondens uppdrag
Sysselsättningsfondens uppdrag
Sysselsättningsfondens
huvuduppgifter är att finansiera
arbetslöshetsförmåner,
fastställa och ta ut
arbetslöshetsförsäkringspremier
samt bevilja
vuxenutbildningsförmåner.
Vi tar ut arbetslöshetsförsäkringspremier
som både arbetsgivarna och arbetstagarna
betalar. Vi bestämmer arbetslöshetsförsäk-
ringspremierna på basis av de uppgifter
som arbetsgivarna har anmält till inkomst-
registret. Riksdagen fastställer premiepro-
centsaterna genom att årligen godkänna
lagen om premierna.
Fonden har en konjunkturbuffert som utgör
skillnaden mellan fondens inkomster och
utgifter. Med hjälp av bufferten strävar vi
efter att trygga en stabil premieutveckling.
Med hjälp av bufferten kan vi jämna ut
trycket på att höja premierna då utgifterna
för arbetslöshetsskyddet ökar.
De förmåner som vi finansierar är bland an-
nat arbetslöshetsdagpenning som betalas
ut av arbetslöshetskassorna och FPA samt
det vuxenutbildningsstöd och yrkesexa-
mensstipendium som fonden själv betalar
ut. Sysselsättningsfondens uppgift är också
att finansiera omställningsskyddet.
Enligt Petteri Orpos regeringsprogram slo-
pas vuxenutbildningsstödet från och med
den 1 augusti 2024. Samtidigt slopas också
yrkesexamensstipendiet.
Vi svarar även för finansiering av arbets-
pension som intjänas under de perioder
som arbetslöshetsdagpenning, alterne-
ringsledighet och vuxenutbildningsstöd
utbetalas. Vi förmedlar till arbetslöshets-
kassorna en andel för arbetslöshetsdag-
penningen som motsvarar storleken på den
grunddagpenning som staten betalar.
Sysselsättningsfondens verksamhet över-
vakas av Finansinspektionen.
mn
euro
%
6,8 %
7,7 %
7,7 %
6,8 %
0
500
1 000
1 500
2 000
2 500
3 000
2019 2020 2021 2022 2023
Sysselsättningsfondens finansiering
till arbetslöshetskassorna
Finansieringsandelar som betalats
till arbetslöshetskassorna, mn euro
Arbetslöshetsgrad %
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
1 639
2 618
2 372
1 753
1 799
7,2 %