Till följd av de åtgärderna i regeringsprogrammet minskade de finansieringsandelar
vi betalade ut, trots att arbetslöshetsgraden var högre än ifjol.
Utvecklingen av ekonomin och sysselsättningen har varit sämre än väntat i början av året, vilket har lett till en högre arbetslöshetsgrad än väntat. För närvarande f inns det flera osäkerhetsfaktorer när det gäller utvecklingen av världsekonomin. Handelskrigets och tulltvisternas inverkan kan i värsta fall vara mycket betydande även för Finlands ekonomi. Utvecklingen av kriget i Ukraina och situationen i Mellanöstern påverkar också ekonomin, men det är svårt att förutspå den kommande utvecklingen.
I april sänkte vi prognosen för Sysselsättningsfondens resultat. Enligt vår bedömning kommer underskottet att vara större än väntat. Samtidigt bedomde vi att det fanns ett behov av att höja arbetsgivarnas och arbetstagarnas arbetslöshetsförsäkringspremier för 2026 med 0,5–1,5 procentenheter. Fastän premierna för 2026 höjs i enlighet med vår beräkning, är de lägre än de var före premiesänkningarna för 2024 och 2025. Vi presenterar ett egentligt förslag till premienivå i slutet av augusti.
Trots Finlands försvagade ekonomi och den försämrade sysselsättningsutvecklingen har vår likviditet varit fortsatt stark under hela början av året, och vi har skött finansieringen av utkomstskyddet för arbetslösa och det övriga socialskyddet med framgång.
I de insamlade premierna och utbetalda finansieringsandelarna ingår också statens och kommunernas andelar. Siffrorna för januari-juni 2024 inom parentes.
De samlade arbetslöshetsförsäkringspremierna för blev klart mindre under det första halvåret än under jämförelseperioden, på grund av att arbetslöshetsförsäkringspremierna sänktes. Trots en högre arbetslöshetsgrad, minskade våra finansieringsandelar klart jämfört med året innan till följd av de utgiftsminskande åtgärderna i regeringsprogrammet.
Halvårsresultatet (förändringen av nettoförmögenheten) uppvisade ett prognosenligt underskott till följd av de lägre arbetslöshetsförsäkringspremierna och den svaga arbetslöshetssituationen, men underskottet var mindre än under jämförelseperioden.
Andelen kunder som var nöjda och mycket nöjda med våra tjänster (CSAT) var på en utmärkt nivå, i genomsnitt 88 (84) procent under årets första hälft. Kunderna har varit specielt nöjda med den service de fått per telefon. Arbetslöshetsförsäkringspremiernas e-tjänsten drar ner totalresultatet, men vi inledde förnyelsen av e-tjänsten i fjol.
Trots indragningen av vuxenutbildningsförmånerna har kundnöjdheten till tjänsten förblivit höga. Tack vare den höga automateriseringsgraden har vi kunnat handlägga ansökningarna snabbt.
Verkställandet av vår uppdaterade strategi inleddes i början av året. Våra strategiska mål är att producera kundorienterade digitala tjänster pålitligt och med hög kvalitet samt att öka produktiviteten och effektiviteten.
Överföringen av våra IT-tjänster till nya leverantören närmade sig slutet. Detta möjliggör ännu effektivare digitala tjänster än tidigare och förbättrar kundupplevelsen. Ett bra exempel på detta är det pågående projektet för att modernisera webbtjänsten för arbetslöshetsförsäkringspremier.
I februari meddelade vår långvariga verkställande direktör Janne Metsämäki att han går i pension den 31 december 2025. Då har Metsämäki sammanlagt 11 år bakom mig som verkställande direktör för Sysselsättningsfonden och för dess föregångare Arbetslöshetsförsäkringsfonden och Utbildningsfonden. På sitt möte i juni valde fondens styrelse fondens ekonomi- och finansieringsdirektör Karo Nukarinen till hans efterträdare. Nukarinen tillträder sin nya uppgift den 1 januari 2026.
Direktör för serviceområdet Teknologi och utveckling Virpi Halme samt direktör för serviceområdet HR och kommunikation Katja Knaapila lämnade fonden i början av året. Fondens styrelse valde Head of PMO Antti Lähde till ny direktör för serviceområdet Teknologi och utveckling från och med den 25 mars. Uppgifterna för direktören för serviceområdet HR och kommunikation delades tillfälligt mellan ledningsgruppens medlemmar.