Gå till innehållet.

Uppförandekod som styr Sysselsättningsfondens verksamhet

Syftet med ansvarsfull och etisk verksamhet och den uppförandekod som styr den är att hjälpa var och en vid Sysselsättningsfonden att agera rätt i alla situationer, även när ingen ser. Syftet med anvisningarna är att säkerställa och styra vår verksamhetskultur till att fungera som ett öppet, ärligt och enhetligt lag.  

Sysselsättningsfondens styrelse har godkänt Sysselsättningsfondens uppförandekod och den uppdateras regelbundet. 

Uppförandekoden består av följande delar: 

  1. Sysselsättningsfondens grundläggande uppgifter fastställs i lag och förordningar
  2. Vi följer lagen och de interna anvisningarna
  3. Vi bekämpar mutor och korruption
  4. Vi identifierar och avvärjer intressekonflikter
  5. Vi följer upphandlingslagen och de interna anvisningarna
  6. Vi agerar öppet och transparent med beaktande av tystnadsplikten
  7. Vi sörjer för dataskyddet, informationssäkerheten och informationshanteringen
  8. Vi använder Sysselsättningsfondens egendom på ett ändamålsenligt sätt
  9. Vi tar hand om varandra
  10. Sysselsättningsfonden deltar inte i och stöder inte politisk verksamhet
  11. Vi vill agera rätt och rapporterar misstankar om missbruk 

Bekanta dig närmare med anvisningarna via länken nedan. I fondens interna anvisningar beskrivs ämnesområdena mer detaljerat. 

 

Uppförandekod för leverantörer

Uppförandekod för leverantörer definierar de minimiprinciper som gäller för varje produkt eller tjänst som leverantörer som levererar till Sysselsättningsfonden ska iaktta i samarbete med Sysselsättningsfonden. Dessa minimiprinciper överensstämmer med FN:s principer för näringsliv och för mänskliga rättigheter, Global Compact principerna och prinsiperna i den internationella arbetsorganisationen ILO.

Du kan bekanta dig med innehållet i Uppförandekod för leverantörer nedan eller ladda ner det till dig själv via länken under.

Sysselsättningsfondens uppgift grundar sig på lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner och statsrådets förordning om Sysselsättningsfondens reglemente. Även i annan lagstiftning (t.ex. arbetsavtalslagen och lagen om vuxenutbildningsförmåner) finns bestämmelser om fondens uppgifter.

Vi samlar in arbetslöshetsförsäkringspremier, med vilka finansieras bland annat största delen av utkomstskyddet för arbetslösa, arbetspension som tjänas in under tiden med utkomstskydd för arbetslösa, lönegarantin samt omställningsskyddet för personer över 55 år. Vi finansierar dessutom vuxenutbildningsstöd och yrkesexamensstipendier. Vi beviljar vuxenutbildningsstöd fram till slutet av 2025. Våra kunder är alla sysselsättande arbetsgivare och 18–64-åriga löntagare i Finland.

Vi hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Sysselsättningsfonden är en självständig fond som förvaltas av arbets- marknadsparter och vars verksamhet övervakas av Finansinspektionen.

Vår verksamhet grundar sig på våra gemensamma värderingar:

  • våra kunder först
  • vi förnyas, vi utvecklas,vi agerar
  • vi är ett enhetligt team

Våra leverantörer ska förbinda sig till denna uppförandekod och säkerställa att de minimiprinciper som fastställs i denna uppförandekod uppfylls i deras verksamhet och leveranskedja.

Leverantören ska vid sidan av lagstiftningen följa Sysselsättningsfondens uppförandekod för leverantörer vid leverans av tjänster, varor och lösningar till Sysselsättningsfonden.

Leverantören ska varken direkt eller indirekt begära eller ta emot betalningar eller andra vederlag som kan påverka leverantörens affärsbeslut i strid med god affärssed.

Leverantören

  • förbinder sig att konkurrera ärligt och etiskt.
  • ser till att konfidentiella uppgifter om affärsverksamheten hemlighålls.
  • upprätthåller exakta och ändamålsenliga uppgifter om sin affärsverksamhet i de myndighetsregister som krävs enligt lag.
  • sköter avgifter och andra skyldigheter i sin affärsverksamhet på behörigt sätt för hela leveranskedjan.
  • godtar inte korruption, inklusive utpressning och mutor. Leverantören erbjuder, utlovar eller ger inga gåvor som kan leda till ett beroende-förhållande eller förväntan om gentjänst.
  • godtar inte penningtvätt i någon form.

Leverantören förbinder sig att förhindra förbjudna konkurrensbegränsningar samt att stödja hållbar upphandling i sin egen leverantörskedja.

Med hållbar upphandling avses att Leverantören förbinder sig att välja sina affärspartner omsorgsfullt samt identifiera och förebygga olaglig affärsverksamhet i sin leverantörskedja eller risker förknippade med brott mot denna uppförandekod.

Leverantören ser till att de varor och tjänster som leverantören säljer har producerats på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt. Leverantören bemödar sig att göra en miljökonsekvensbedömning som omfattar hela livscykeln för de varor och tjänster som produceras och strävar efter att ställa krav på miljövänlighet och minskning av koldioxidavtrycket även på sin egen leveranskedja. Det uppkomna avfallet återvinns och/eller hanteras lagligt och ansvarsfullt.

Leverantören uppmuntras att använda ett certifierat miljösystem eller en systematisk, skriftligt dokumenterad miljöledning samt att använda och utveckla miljövänliga lösningar.

Leverantören förbinder sig att omsorgsfullt använda och förvara egendom och informationsmaterial som Leverantören fått tillgång till inom ramen för avtalsförhållandet med Sysselsättningsfonden.

Leverantören respekterar Sysselsättningsfondens och tredje parters immateriella rättigheter samt förbinder sig att skydda Sysselsättningsfondens konfidentiella information mot olaglig användning och publicering.

Leverantören är skyldig att respektera de mänskliga rättigheterna i både sin verksamhet och sin leveranskedja samt att ta hand om personalens välbefinnande.

Leverantören strävar efter att med hjälp av såväl rutiner som övervaknings- och styrmekanismer säkerställa att leverantören varken direkt eller indirekt är delaktig i kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Leverantören förutsätter respekt för de mänskliga rättigheterna även av de företag som ingår i leveranskedjan.

Leverantören

  • erkänner de anställdas rätt att organisera sig, ansluta sig eller inte ansluta sig till de organisationer de valt.
    förbjuder barnarbete. Om barnarbete upptäcks ingriper leverantören i situationen.
  • förbjuder användning av tvångsarbete. Tvångsarbete kan identifieras genom att använda indikatorerna för tvångsarbete enligt ILO.
  • behandlar de anställda med värdighet och respekt samt förbjuder all slags diskriminering av de anställda.
  • stöder acceptansen av olikheter och lika möjligheter för de anställda.
  • förbjuder och strävar efter att förhindra trakasserier och ofredande av de anställda.
  • tillhandahåller anställningsvillkoren på ett språk som de anställda förstår.
  • betalar för normal arbetstid och övertidsarbete minst minimilön enligt tillämplig nationell lagstiftning eller branschens allmänna praxis.
  • följer tillämplig lagstiftning i fråga om arbetstider.

Arbetsmiljön ska vara hälsosam och säker för de anställda. Med detta avses att de anställda inte exponeras för förhållanden på arbetsplatsen som kan medföra fara för deras fysiska eller psykiska hälsa.

Genom transparens i leveranskedjan strävar man efter att säkerställa att skyldigheterna i denna uppförandekod efterlevs. Leverantören och/eller dess moderbolag publicerar årligen en fritt formulerad hållbarhetsrapport.

Sysselsättningsfonden kan för övervakningen av att skyldigheterna efterlevs kräva att leverantören uppvisar utredningar och dokument, korrigerar observerade brister samt lämnar en redogörelse för hur de korrigerande åtgärderna genomförts. Sysselsättningsfonden kan granska leverantören och/eller dennes underleverantörer i enlighet med villkoren i upphandlingskontraktet.

Brott mot denna uppförandekod för leverantörer (Code of Conduct for Suppliers) kan rapporteras till Sysselsättningsfonden enligt följande:

 

Kanal för rapportering av missbruk

Kanalen för rapportering av missbruk är Sysselsättningsfondens konfidentiella kanal för anmälan. Det är ytterst viktigt att Sysselsättningsfonden reagerar på misstankar och påståenden om missbruk. Att förhindra missbruk och reagera på dessa ger Sysselsättningsfonden ekonomisk trygghet, men vi påverkar också Sysselsättningsfondens rykte och personalens och andra intressentgruppers förtroende. 

Såväl Sysselsättningsfondens personal som dess intressentgrupper kan göra anmälningar till kanalen. I kanalen för rapportering av missbruk kan man anmäla uppgifter eller motiverade misstankar som uppkommit i samband med arbetet, tjänsten eller uppgiften om överträdelser av det som omfattas av visselblåsarlagens tillämpningsområde eller av Sysselsättningsfondens etiska anvisningar, misstänkt brott mot bestämmelserna och mot föreskrifterna om finansmarknaden.  

Enligt lagen om visselblåsarskydd kan en anmälan exempelvis gälla till exempel följande frågor: 

  • offentliga upphandlingar,  
  • finanstjänster, produkter och marknader, 
  • förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism, 
  • produktsäkerhet och överensstämmelse med kraven, 
  • miljöskydd, 
  • folkhälsa, 
  • konsumentskydd, 
  • integritetsskydd och skydd av personuppgifter, 
  • nät- och informationssystemens säkerhet. 

I HR-relaterade ärenden (till exempel trakasserier, diskriminering och arbetarskydd samt atmosfären på arbetsplatsen) är Sysselsättningsfondens HR-enhet den primära kontaktkanalen. Då tillämpas gällande arbetsrättslig och annan tillämplig lagstiftning. 

Missbruk kan ha konsekvenser för Sysselsättningsfonden, våra anställda, investerare, kunder, andra intressentgrupper eller enskilda personer. 

Du behöver inte ha bevis som stöd för dina misstankar, men anmälningarna ska göras i god tro. 

Anmälan kan göras utan konkreta bevis eller fullständig säkerhet om huruvida en överträdelse har begåtts. Anmälaren kan ha antingen information eller en motiverad misstanke om att en överträdelse har begåtts. Du kan göra anmälan här

För att säkerställa anonymiteten upprätthålls kanalen för anmälan av vår utomstående partner WhistleB (Whistleblowing Centre). Anmälningsförfarandet är krypterat och skyddat med lösenord. Alla anmälningar behandlas absolut konfidentiellt och med iakttagande av sekretessbestämmelserna. 

Anmälningar som gjorts via kanalen för anmälan behandlas av en separat behandlingsgrupp för anmälningar som fastställts av Sysselsättningsfonden. I utredningen och undersökningen av ärendet kan det från fall till fall behövas andra experter som utnämns separat. Medlemmar i behandlingsgruppen och sakkunniga som eventuellt bistår vid utredningen av ärendet ska känna till de allmänna principerna för jäv och meddela att hen är jävig att behandla en enskild anmälan vars innehåll handläggaren kan anknyta till i sitt arbete. Till förvaltningsorganen rapporteras också regelbundet statistikuppgifter om antalet inkomna anmälningar och deras karaktär. 

Anmälaren får en mottagningsanmälan inom sju dagar från mottagandet av anmälan i kanalen för anmälan och i enlighet med den fastställda processen för behandling av anmälningar inleds fortsatta åtgärder för att utreda anmälans riktighet och vid behov ingripa i förseelsen. När utredningen är klar eller senast tre månader efter att anmälan mottagits informeras anmälaren om vilka åtgärder som vidtas på basis av anmälan. 

Personuppgifter om anmälare och andra parter som erhållits via rapporteringakanalen samt deras övriga uppgifter behandlas i enlighet med den lagstiftning som gäller vid tidpunkten för behandlingen och vår dataskyddspraxis 

Du hittar närmare information om behandlingen av personuppgifter i dataskyddsmeddelandet. 

Observera att kanalen inte är avsedd för kundrespons. Du kan ge kundrespons via våra allmänna kontaktuppgifter.  

Sysselsättningsfondens kanal för rapportering av missbruk är det primära sättet att anmäla misstänkta förseelser.  Du kan göra anmälan här

Anmälan om missbruk kan göras till justitiekanslersämbetets centraliserade externa rapporteringskanal, om ärendet omfattas av tillämpningsområdet för visselblåsarlagen och 

  • anmälaren har grundad anledning att tro att åtgärder inte har vidtagits inom utsatt tid på basis av den interna anmälan eller att överträdelsen inte kan åtgärdas effektivt på basis av den, eller 
  • anmälaren har grundad anledning att tro att hen riskerar att bli föremål för motåtgärder på grund av anmälan. 

Mer information om anmälan finns på justitiekanslersämbetets webbplats. 

Sidan uppdaterad: 24-11-2025